30 sierpnia 2021

879. - "Niepamięć"


Niepamięć
Gustaw Dziewięcki

WYDANIE: I
DATA PREMIERY: 26.04.2021
KATEGORIA: Fantasy
OPRAWA: miękka
FORMAT: 148 x 210 mm
ILOŚĆ STRON: 538
WYDAWCA: Psychoskok

„Żywi sprawiają więcej kłopotów niźli martwi”


Ostatnio pojawiło się w mojej biblioteczce dużo literatury obyczajowej i romansów więc postanowiłam nieco zmienić klimat i sięgnąć po gatunek, który rzadko u mnie gości, a mianowicie po powieść fantasy, jaką jest „Niepamięć”

Gustaw Dziewięcki jestem studentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Jego pasją od zawsze było eksplorowanie pokładów własnej wyobraźni, tworzenie historii i kreowanie nowych światów. Początkowo wyrażał swoje myśli poprzez rysunek, ale z czasem postanowił także opisywać to co czuje. Zapragnął stwarzać bogate światy i niepowtarzalne osobowości, którymi mógłbym podzielić się z innymi. W trakcie pracy zawsze towarzyszy mu muzyka, której tony dostarczają niezliczonych inspiracji oraz motywacji do działania.

"Niepamięć" to debiutancka powieść pana Gustawa Dziewięckiego i pierwsza część serii fantasy. Zabiera nas w nierzeczywisty, niemal bajkowy świat, w którym dobro walczy ze złem. Główną osią fabuły są dwa wątki skonstruowane w klamrowej kompozycji i biegną obok siebie niezależnie, by w pewnym momencie połączyć się w całość.


Zaczyna się tajemniczo, gdyż w prologu jesteśmy świadkiem sceny, w której pewien starzec wyraźnie na kogoś czeka. I faktycznie, z mroku wyłania się postać chłopca z wilkiem. Po tej scenie przenosimy się do krainy orków, do pałacu Ther Fal w Aedhen, gdzie właśnie zaczął sie krwawy bunt mający na celu przejąć władzę. Król orków Mirandhir musi ratować swoje życie uciekając do Tryjlii, którą zamieszkują ludzie. Pomagają mu dwaj orkowie: młody czarodziej Ahref i zaufany gwiaździsta Hefnar.

W tym czasie wśród Tryjliczyków też jest niespokojnie. Władca Imperium Melhorn Trzeci wzywa swego wiernego żołnierza, kapitana Kreia etu-Enayva, by wraz ze swoim oddziałem zbadał sprawę zaginięcia załogi jednego z przygranicznych posterunków.


Sięgnęłam po tę powieść, gdyż moją uwagę zwróciła tajemnicza okładka i intrygujący opis na stronie wydawnictwa. To dosyć gruba cegiełka, bo liczy sobie ponad 500 stron, na których dzieje się bardzo dużo aż nawet za dużo. Trudność we wniknięcie w wielowątkową fabułę sprawia mnogość dziwnie brzmiących imion, nazw miejscowości ale i biegnące obok siebie różne wydarzenia, dlatego miałam problem z ich zapamiętaniem. Również pierwsze rozdziały wydały mi się zbyt zagmatwane, dopóki nie oswoiłam się ze stylem autora i z dziejącą się akcją. Jednak potem wniknęłam w tę historię i chętnie podążałam za kolejnymi wydarzeniami. 


Pan Gustaw Dziewięcki stworzył bogatą w wydarzenia fabułę, z wieloma zwrotami akcji a przy tym posługuje się ładnym, literackim stylem, używając wiele różnorodnych przymiotników, chociaż czasami niepotrzebnie używa wulgaryzmów, charakterystycznych raczej dla powieści współczesnych. Dodatkowym walorem tej powieści są autorskie ilustracje, które rozpoczynają każdy rozdział, nawiązujące do głównego motywu danego epizodu.

"Niepamięć" to opowieść, w której odnajdziemy zarówno krwawe sceny jak i emocjonalne sytuacje, w których zawsze najważniejsza jest przyjaźń, wspólne działanie, lojalność i miłość. Jej historia z pewnością zadowoli miłośników fantasy a zwłaszcza Tolkiena i jego "Władcy pierścienia", gdyż widać, że autor fascynuje się tego typu klimatami. Przenosi nas do świata, w którym obok siebie żyją ludzie, orkowie, elfy i krasnoludy. Mają ustalone między sobą zasady, ale gdy do głosu dochodzi chęć zdobycia władzy i bogactwa, wówczas na pewno nie będzie spokoju i zgody.

Książkę przeczytałam, dzięki wydawnictwu:


6 komentarzy:

  1. Niewątpliwie jest to książka warta uwagi, jednak nie wpisuje się w moje gusta czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zobaczyłam okładkę, to stwierdziłam. Wow, ale fajna. Coś mnie do niej ciągnie, zapiszę ją sobie w książkach do przeczytania. Tolkiena lubię, więc myślę, że dam radę się odnaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantasy w ogóle nie czytam, więc książkę zostawiam miłośnikom :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dziękuję za przeczytanie i wyrażenie swojej opinii :) Serdecznie dziękuję za recenzję.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli któryś z komentarzy nie jest widoczny, proszę o cierpliwość. System blogowy czasami wymaga akceptacji komentarzy, mimo że nie jest to konieczne.

Każda recenzja to moje subiektywne odczucia! Wasze mogą być zupełnie inne i zawsze jestem ciekawa Waszych opinii.

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą.

Wpisy o charakterze spamu oraz z reklamami firm lub produktów będą usuwane.

Popularne posty