27 grudnia 2023

1510. - "Mój Rzym"



"Mój Rzym"
Spacerem po niezwykłych zakątkach Wiecznego Miasta
Magdalena Wolińska-Riedi

Wydanie: I
Data premiery: 27.09.2023r.
Ilość stron 356
Wymiary: 140 x 205 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
ISBN 978-83-240-6679-7
Wydawnictwo: Znak
Moja ocena: 6/6

„Wszystkie miejsca kryją w sobie wspaniałą historię architektury, ale też losy żyjących tutaj ludzi.”

Rzym kojarzy się nam z bazyliką św. Piotra, Koloseum, fontanną di Trevi czy hiszpańskimi schodami i te najczęściej miejsca widzimy na zdjęciach z podróży do tego Wiecznego Miasta. Autorka przewodnika „Mój Rzym” odkrywa przed nami mało znane oblicze stolicy Italii, dając poczuć jej klimat i magię.

Pani Magdalena Wolińska-Riedi zna bardzo dobrze Rzym i jego zakątki, nie tylko te znane, ale przede wszystkim te mniej popularne, które są pomijane przez turystyczne szlaki i oferty biur podróżniczych. Będąc w tym mieście tylko przez chwilę, nie jesteśmy w stanie poczuć jego prawdziwej atmosfery, a tworzą ją nie tylko budynki, ale też zapach, smaki i spotkani mieszkańcy Rzymu.

Autorka miała to szczęście, że przez 16 lat mieszkała w samym sercu tego pięknego miasta, za Spiżową Bramą, pracując jako korespondentka zagraniczna Watykanu, Włoch i obszaru Morza Śródziemnego. Każdego dnia miała okazję wdychać aurę tego miasta, przechadzać się jego urokliwymi zaułkami, prowadzić zwykłe życie w niezwykłym mieście.

Razem z nią spacerujemy aleją Pojednania, przez most Ponte Sant”Angelo, skąd widać Zamek Świętego Anioła, mijamy 28 niezbyt piękne obeliski, aż stajemy na niewidocznej dla oka „linii wyznaczającej granicę między Republiką Włoską, a Państwem Watykańskim.” I tak, krok po kroku, dzień po dniu zanurzamy się wraz z autorką w kolejne niesamowite miejsca, poznając ich sekrety, historię, ciekawostki, których trudno by szukać w przewodnikach turystycznych. Wędrujemy od Borgo, przez via di Monserato do Piazza Farnese, poprzez Minerwę aż po Awentyn. Poznajemy zaułki rzymskiego renesansu, kupieckie serce Rzymu, oazę intymności, żydowskie getto aż do miejsc pełnych ciszy i spokoju , a wszystko po to, by odnaleźć i poczuć duszę Rzymu.


„Mój Rzym” to ładnie wydana publikacja opowiadająca o mieście, w którym za każdym zakrętem, na kamiennych uliczkach, schodach, za drzwiami, murami czy zakamarkami kryje się historia i czuć niemal mistyczne klimaty. To przewodnik dla tych, którzy pragną zobaczyć znane miejsca w nieco innej oprawie, na swój indywidualny sposób. Pani Magdalena Wolińska-Riedi pokazuje, że na każdym kroku czuć powiew historii, ale też nie brakuje nowoczesnych akcentów. Przybliża nam miejsca, które są czasami położone niedaleko od znanych zabytków, ale turystyczne drogi tam nie zaglądają. Już pierwsze słowa mówiące, że Rzym jest jedynym takim miastem na świecie, gdyż przesiąknięte jest „ogromem bogactwa, którego nie da się objąć ani opisać.” Jest w nim historia, sztuka, nauka, kultura sięgająca czasów starożytności, prowadzące prze kolejne wieki aż po czasy współczesne. Autorka dokonała niesamowitego zadania przybliżenia nam niezwykłości Rzymu, gdyż ona sama uważa, że ogarnięcie dokładnie i rzetelnie tego, co skrywają zakątki tego miasta jest zadaniem niemożliwym do wykonania. Jej udało się jednak pokazać to miasto, tak jak ona go widzi, a przede wszystkim pozwalała poczuć miłość, jaką autorka obdarza każdy rzymski zakątek.

Więcej na temat tej powieści możecie przeczytać w serwisie Dobre Chwile TUTAJ

Książkę przeczytałam, dzięki współpracy z księgarnią Bonito
i serwisem Dobre Chwile





7 komentarzy:

  1. Zaciekawiłaś mnie tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
  2. super że autorce udało sie zaciekawić czytelnika opisywanym miastem

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że mam tę publikację na swojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Marzy mi się Rzym, ale nie latem ;-) . Pozdrawiam Mirko, Jardian .

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowne zdjęcia i cały przewodnik. Marzy mi się podróż do Rzymu 🙂

    OdpowiedzUsuń
  6. Rzym to zdecydowanie moje miasto- ścisła europejska ukochanych miast zatem ta publikacja to cos dla mnie :-)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli któryś z komentarzy nie jest widoczny, proszę o cierpliwość. System blogowy czasami wymaga akceptacji komentarzy, mimo że nie jest to konieczne.

Każda recenzja to moje subiektywne odczucia! Wasze mogą być zupełnie inne i zawsze jestem ciekawa Waszych opinii.

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą.

Wpisy o charakterze spamu oraz z reklamami firm lub produktów będą usuwane.

Popularne posty