poniedziałek, 11 listopada 2019

520. - "Uzdrawiająca joga tybetańska"


Uzdrawiająca joga tybetańska
Szybkie i skuteczne ćwiczenia, które możesz wykonać wszędzie
dr Alejandro Chaoul

Wydanie: I
Rok wydania polskiego: 2019
Rok wydania angielskiego: 2018
Liczba Stron: 152
Wymiary: 14,5 x 20,5 cm
Oprawa: miękka
Tytuł oryginału: Tibetan Yoga for Health & Well-Being: The Science and Practice of Healing Your Body, Energy, and Mind
Wydawca: Studio Astropsychologii
Redakcja: Irena Kloskowska 
Skład: Anetta Piechowska 
Projekt okładki: Anetta Piechowska 
Tłumaczenie: Maciej Czuchra 
Korekta: Urszula Kiełczewska 

„Kiedy nasze ciało jest niczym czyste naczynie i sprawnie działa, umysł zyskuje przejrzystość wyrażaną poprzez ciało, energię i umysł“

Dróg do zdrowia i pełnej sprawności jest bardzo dużo. Najczęściej sięgamy po tradycyjne sposoby leczenia oferowane nam przez medycynę konwencjonalną. Poza nią istnieje wiele metod wspomagających naszą kondycję fizyczną, psychiczną i duchową, dzięki którym łatwiej osiągamy równowagę i wewnętrzną harmonię. Jedną z nich jest system omawiany w książce pt.: „Uzdrawiająca joga tybetańska“.

źr. zdjęcia: twitter - profil autora
Dr Alejandro Chaoul jest adiunktem oraz dyrektorem ds. Edukacji Programu Medycyny Integracyjnej w MD Anderson Cancer Center, jednostce Uniwersytetu Teksańskiego, gdzie od 1999 roku, pod nadzorem Tenzina Wangyala Rinpoczego prowadzi badania mające na celu ocenę skutków wywieranych przez praktyki wywodzące się się z jogi tybetańskiej. Pierwszy raz zetknął się z tym systemem na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku i od tamtej pory nieprzerwanie uczy się go praktykując każdego dnia jego zasady. 

Już od X wieku tybetańskie techniki medytacyjne jogiczne były wykorzystywane w celu uzdrawiania ciała, umysłu i energii. Jednym z nauczycieli XX wieku był Jego Świątobliwość Lungtok Tenpai Nyima i Yongdzin Tenzin Namdakt Rinpocze, którzy z narażeniem życia zachowali te nauki, by potem przenieść je do Indii i tam szkolić kolejnych doktorów filozofii i teologii z zakresu studiów buddyjskich i Bön.

okładka oryginalnego wydania
źr. zdjęcia: amazon.com
Książka powstała na bazie dziesięcioletniej praktyki autora, które obejmowały też studia do jego rozprawy doktorskiej dotyczącej jogi tybetańskiej i jej zastosowania we współczesnej opiece zdrowotnej. Celem jej jest umożliwienie ludziom poznania metod, które pomogą im usunąć problemy pojawiające się w codziennym życiu. 

To doskonałe kompendium wiedzy dla osób zainteresowanych systemem jogi tybetańskiej i prostym instruktażem do jej stosowania. Autor posługuje się konkretnym, zrozumiałym i praktycznym językiem, dzięki czemu możemy od razu zastosować proponowane techniki i wdrożyć je do własnego harmonogramu dnia.


Swoją wiedzę ujął w czterech rozdziałach, w których teoria łączy się z praktyką. W krótkich słowach przybliża filozofię buddyzmu tybetańskiej i medycyny tybetańskiej, jej podejście do człowieka i korzyści z niej płynące. Odkrywa przed nami starożytne techniki oparte na pięciu głównych energiach oddechu zwanych wiatrami, które stanowią pięć głównych zasad prowadzących do zdrowia i dobrego samopoczucia zarówno na poziomie fizycznym jak i duchowym. Opowiada też o sobie i w ich doświadczeniach na ścieżce tybetańskiej jogi wspominając swoich nauczycieli i ich nauki. W przystępnej i zwięzłej formie przedstawia zasady jogi tybetańskiej zwanej A-tri Tul Khor ze Wskazówek na temat białego A, która została opracowana przez autora i jego nauczyciela Tenzina Wangyala Rinpocze. Została ona wkrótce wprowadzona do zestawu praktyk nauczanych w Ligmincha International. Poprzez liczne wskazówki i zrozumiałe wyjaśnienia każdy może z powodzeniem wykonywać poszczególne ćwiczenia we własnym domu. Każde ćwiczenie zostało dokładnie opisane i opatrzone czarno-białymi zdjęciami. 

Zalety jogi znane są od wieków i coraz więcej osób zaczyna jej praktykowanie. Jedną z bardziej znanych jest joga wywodząca się z tradycji indyjskiej, która ma na celu zapanowanie nad umysłem i ciałem poprzez odpowiednie ćwiczenia, samodyscyplinę i medytację. Praktykowana jest dziś w różnych miejscach na świecie. Z reguły polega ona na wykonywaniu różnych ćwiczeń łączących ciało i umysł. Tybetański system jogi ma na celu połączenie umysłu, energii i ciała, by zatrzymać je w bezruchu a następnie w określony sposób pokierować energią oddechu na pięć różnych sposobów. Praktykowanie jogi tybetańskiej równoważy w nas żywioły, co sprawia, że nasze ciało zaczyna prawidłowo funkcjonować, umysł zyskuje jasność, a my możemy świadomie kroczyć przez życie w zdrowiu i pomyślności.

Książkę przeczytałam dzięki portalowi:


4 komentarze:

  1. Chętnie przeczytam bo ćwiczę jogę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, że język jest tak prosty i zrozumiały. To ważne w tego typu publikacjach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś ćwiczyłam jogę i bardzo chętnie do tego wrócę, zaniedbałam z powodu braku czasu i przyznaję trochę z lenistwa, a książka interesująca mogłaby pomóc :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio zastanawiałam się nad zaczęciem przygody z jogą :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą . Będzie mi miło, gdy będą one podpisywanie,chociażby imieniem, gdyż mam wówczas możliwość poznania czytelników:) Wpisy o charakterze spamu oraz reklamami firm lub produktów będą usuwane.