22 marca 2023

1337. - "Jak radzić sobie z migreną?"

Recenzja w dniu premiery


"Jak radzić sobie z migreną?"
Dr Katy Munro

Wydanie: I
Data premiery: 22.03.2023r.
Data premiery angielskiej 26 sierpnia 2021
Liczba stron: 320
Wymiary: 140 x 203 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Tłumaczenie: Katarzyna Babicz
Tytuł oryginału: Managing Your Migraine
ISBN 9788328725898
Wydawnictwo: Muza
Moja ocena: 5/6

"Każdego roku w samej tylko Wielkiej Brytanii migrena jest przyczyną utraty 86 milionów dni pracy."

Ból głowy spotyka chyba każdego, więc często podchodzimy do tego problemu bez specjalnej uwagi. Gdy jest krótkotrwały, nie jest zbyt uciążliwy. Może być wywołany wieloma czynnikami niezależnymi od nas, chociażby hałasem, zanieczyszczonym powietrzem, natłokiem pracy czy pogodą. Jednak, gdy pojawia się zbyt często i do tego nabiera charakteru przewlekłego, wówczas mówimy już o migrenie, na którą cierpi około 14% światowej populacji, spośród której najbardziej narażone są kobiety. Problem z migreną jest taki, że z reguły takie osoby są źle zdiagnozowane, a przepisywane leki nie dają oczekiwanego efektu. Okazuje się, bowiem, że jest to przypadłość genetyczna spowodowana i nie ma tak naprawdę skutecznej terapii, ale można znacząco ukoić ból migrenowy i złagodzić jego objawy. Jednak, by pomóc sobie i innym osobom cierpiącym na tę dolegliwość, należy ją dobrze zrozumieć i rozpoznać. W tym celu powstała książka „Jak radzić sobie z migreną?" napisana przez doktor Katy Munro, która także borykała się z migreną, co doprowadziło do jej zainteresowania tą chorobą i zaangażowania się w działania w Narodowym Centrum Migren.


Po książkę sięgnęłam z ciekawości, chcąc bliżej poznać problem, który męczy tak dużą ilość osób. Mnie na szczęście on nie dotyczy, ale uznałam, że warto dowiedzieć się więcej. Byłam zaskoczona, jak poważne jest to schorzenie i jak bardzo lekceważone. Wiąże się z nim nie tylko ból głowy, ale też inne dolegliwości uprzykrzające życie. Autorka w przystępny sposób podpowiada, co zmienić w stylu życia, by zapobiegać nawrotom migreny, a przynajmniej złagodzić jej objawy i wyjaśnia podłoże tej choroby. 

W czternastu rozdziałach opowiada na co zwrócić uwagę, kiedy udać się do lekarza, co powinno nas zaniepokoić? Opisuje czynniki mogące być zapalnikiem do ataku migreny i podpowiada jak nauczyć się je wcześnie zauważać, w jaki sposób ją zdiagnozować, jak rozpoznać, by nie pomylić ze zwykłym bólem. Pokazuje też, na własnym przykładzie, podejście lekarza do tego problemu, wymienia badania, które powinno się wykonać, przedstawia też różne metody lecznicze, w tym nowoczesne terapie łagodzące objawy migreny oraz udziela praktycznych porad i wskazówek. Wymienia konkretne produkty, które powinniśmy wprowadzić do swojej diety, ale też takie, które należy wyeliminować. Odnosi się też do krążących opinii i mitów dotyczących migreny i w przystępny sposób wyjaśnia przyczyny i skomplikowane pojęcia z tym związane. 

"Jeśli jedno z rodziców cierpi na migrenę, ryzyko, że dziecko również będzie borykać się z tym schorzeniem, wynosi 50 %. Jeśli migrena dotyczy obojga rodziców, ryzyko wystąpienia choroby u dziecka wzrasta do 75 %"
W wersji zagranicznej jest to druga część serii "Penguin Life Expert", w której autorka porusza ważne zagadnienia dotyczące różnych dolegliwości i chorób. „Jak radzić sobie z migreną” jest jej szóstą częścią. Wcześniejsze tomy odnosiły się do przygotowania do perimenopauzy i menopauzy, zdrowia serca, alergii, zaburzeń żołądkowo-jelitowych i zespołu chronicznego zmęczenia.

Dr Katy Munro doskonale wie, o czym pisze, gdyż przez wiele lat stykała się z pacjentami z migrenami, ale też sama jej doświadczyła 20 lat temu. To zmotywowało ją do poszukiwań, w wyniku których dotarła do różnych opracowań, raportów i badań, których wyniki prezentuje też w swojej książce. Dowiedziała się, że to nieuleczalne schorzenie mózgu natury neurologicznej, więc nie można całkowicie się go pozbyć. Postanowiła napisać książkę i podzielić się swoimi odkryciami, a tym samym wskazać drogę do lepszego samopoczucia, a przede wszystkim w ten sposób podaje chorym pomocną dłoń, dając nadzieję na normalne życie.

źr. zdjęcia: amazon.co.uk
Dr Katy Munro przez niemal 30 lat pracowała, jako lekarz pierwszego kontaktu. W tym czasie stała się osobą cierpiącą na migrenę. Jest także członkiem Rady Brytyjskiego Stowarzyszenia Badań nad Bólami Głowy. Odegrała kluczową rolę w uruchomieniu podcastu "Heads Up", który edukuje i pomaga każdemu, kto ma lub opiekuje się osobą z migreną.

Książkę przeczytałam, dzięki wydawnictwu:




11 komentarzy:

  1. Ja na szczęście nie mam migreny, ale cieszę się, że powstają takie książki, które mogą pomóc osobom się z nią zmagającym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja mama cierpi na migreny, często opuszczała dni w pracy. Kiedy ją dopadła nie była w stanie nic robić. Ja od czasu do czasu cierpię na ból głowy, ale to nie jest to samo.
    Fajne, że powstała taka książka. Polecę mamie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy poradnik. Mi migrena Mirko towarzyszy rzadko, zazwyczaj wtedy, gdy przesadzę z kawami ;-) . Pozdrawiam, Jarek :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie na szczęście ten temat nie dotyczy, ale moja mama bardzo cierpi na tę dolegliwość, muszę jej polecić tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam zamiar właśnie kupić tę książkę bliskiej osobie, która zmaga się z okropnymi migrenami.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uważam, że dobrze, iż takie książki są wydawane. Mam ją już na swojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  7. Będzie przydatna dla wielu osób

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam serdecznie ♡
    Migrena to coś potwornego, miałam ją jako nastolatka. Jeszcze do niedawna do mnie przychodziła. Nagle tak z dnia na dzień przestałam ją miewać. Fajnie że powstają takie książki, to naprawdę wartościowa pozycja :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  9. ja niestety cierpię na migrenę i należę do tych osob, które są nieprawidłowo zdiagnozowane, dlatego koniecznie muszę kupić tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. temat rzeka, moja przyjaciółka cierpi na migreny od dawna i zupełnie nie może z nią wygrać, dzięki za recenzję to dobry pomysł na prezent dla niej!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli któryś z komentarzy nie jest widoczny, proszę o cierpliwość. System blogowy czasami wymaga akceptacji komentarzy, mimo że nie jest to konieczne.

Każda recenzja to moje subiektywne odczucia! Wasze mogą być zupełnie inne i zawsze jestem ciekawa Waszych opinii.

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą.

Wpisy o charakterze spamu oraz z reklamami firm lub produktów będą usuwane.

Popularne posty