niedziela, 23 listopada 2014

133. - "3 proste kroki do zdrowia i długowieczności"

Jedz, ruszaj się, śpij
Tom Rath 

      

"Życie samo w sobie jest wielką grą, w której toczymy walkę, by przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę."

Nasze codzienne wybory dotyczące tego co spożywamy, co robimy i jak wykorzystujemy swój czas procentują w przyszłości. Na przestrzeni wielu lat podejmujemy mnóstwo decyzji i nasze obecne życie, stan zdrowia to efekt naszych wyborów. Jeżeli były one dobre, to dziś możemy cieszyć się szczęśliwym życiem i dobrym zdrowiem. Niestety najczęściej po latach okazuje się, że dopadają nas różne dolegliwości, które są efektem określonych zachowań i podjętych działań. 

źródło zdjeć: wikipedia.org
To jak spędzamy wolny czas, co jemy, jak bardzo jesteśmy aktywni ma duże znaczenie dla jakości naszego życia. Przekonał się o tym autor książki "3 proste kroki do zdrowia i długowieczności" - Tom Rath, u którego w wieku 16 lat wykryto rzadką chorobę genetyczną zwaną zespołem von Hippkla - Lindaua (VHL) w wyniku czego zaczął mieć problem ze wzrokiem. Mimo prób pokonania choroby, stracił wzrok w lewym oku. Z czasem dołaczyły do tego guzy na nerkach, nadnerczach, trzustce, kręgosłupie i mózgu. Od ponad 20 lat robi regularne badania i prześwietlenia, by mieć kontrolę nad rozwojem choroby. Zaczął też poszukiwać wiedzy o swoim schorzeniu a także sposobów na zachowanie jak najdłużej zdrowia i życia. Jak pisze, nie jest lekarzem ani specjalistą od żywienia. W ciągu wielu lat zgromadził ogromną wiedzę o tym jak jeść, spać, jakie podejmować decyzje, by zwiększyć szanse na długie życie. Tą wiedzą dzieli się w swoim poradniku, by zainspirować innych do własnych poszukiwań i zmian życiowych.
  
Książka zwiera 30 rozdziałów poświęconych metodom pomagającym wprowadzić zmiany w naszych codziennych nawykach. Każdy z nich opisuje trzy odkrycia oparte na badaniach naukowych i jest zakończony trzema krótkimi sugestiami autora podpowiadajacymi w jaki sposób wprowadzić je do swojego życia. Zostały one wyszczególnione w szarej tabelce, dzięki czemu można je łatwo znaleźć. Radzi on, by stopniowo włączać poszczególne punkty do swojego harmonogramu zaczynając od conajmniej jednej metody dziennie przez najbliższy miesiąc. Jeżeli będzie nam ona odpowiadać, wtedy można ją stosować regularnie. Jeżeli nie - to możemy przejść do kolejnej. 

"Według jednego z wiodących naukowców mikroskopijne nowotwory z duzym prawdopodobieństwem formują się w naszych ciałach przez cały czas. Większość tych mikroskopijnych nowotworów nigdy nie urośnie na tyle, by stwarzać zagrozenie. Nie mają wystarczających dostaw krwi, więc w uśpieniu czekają w narzadach, w których powstały, mniejsze niż główka od szpilki. Na tym etapie twój styl życia i dieta liczą się najbardziej, w dobrym lub złym tego słowa znaczeniu."

jedna ze stron
Jedz, ruszaj się, śpij to trzy podstawowe punkty na drodze do długowieczności. Autor omawia szczegółowo każdy z nich na kolejnych stronach poradnika. Porusza kwestię diet, których pełno zarówno w czasopismach jak i w inych mediach. Dlaczego są one niefektywne i nie spełniają swojej roli i wiele osób nadal jest otyłych, mimo ich stosowania. Ile czasu powinniśmy ćwiczyć i co to znaczy zdrowy sen? Czy wszystko co ma etykietkę "zdrowy produkt" takie faktycznie jest? Jakie skutki dla zdrowia ma siedzący tryb życia? Co jest tak naprawdę ważne - kalorie czy wartości odżywcze potraw? Jak wybierać zdrowe produkty, warzywa i owoce kierując się ich kolorem? Jak zwiększyć i poprwaić jakośc snu? W jaki sposób dokonywac wyborów w miejscach publicznych, towarzyskich spotkaniach? Co zrobić, by więcej się ruszać i spędzać czas na powietrzu? Zagadnień, wskazówek i porad jest bardzo dużo. Wszystkie mają wspólną cechę, podkreslającą, żę zdrowe odżywianie, spokojny sen i odpowiedni ruch to sfery, nad którymi musimy przede wszyskim popracować. 

W dzisiejszym świecie większość osób jest mało aktywnych, źle się odżywia i zbyt krótko i źle śpi. Jak to zmienić? Czy trzeba całkowicie przewartościować nasze dotychczasow zwyczaje? Tom Rath zapewnia, że nie musimy robić rewolucji w życiu, lecz nieco skorygować nasze codzienne nawyki. Autor do niczego nas nie namawia, lecz pozostawia nam podjęcie decyzji, którą będziemy uważali za słuszną i korzystną dla siebie. Propozycji jest dosyć dużo i nie sposób wprowadzić ich wszystkich ale możemy skupić się na kilku z nich i wypróbować ich skuteczność. Dla ułatwienia na końcu książki zamieszczony został plan na 30 pierwszych dni, które pomogą wprowadzic stopniowo zmiany w codziennych nawykach. 

Książkę czytałam z dużą przyjemnością i zainteresowaniem, gdyż sprawy zdrowia są mi bardzo bliskiej. Jak każdy chciałabym cieszyć się jak najdłużej dobrą kondycją, sprawnością i pozytywną energią. Proponowane metody nie są trudne i niektóre z nich można zastosować od razu. Na przykład jeżeli mamy kilka diet i każda okazuje się nieskuteczna albo trudna do przeprowadzenia, autor proponuje, by znaleźć w nich najzdrowsze elementy i wprowadzić je na stałe do swojego życia albo w ciągu każdego dnia wyeliminujmy jedną godzinę siedzenia i zwiększajmy o 15 minut czas snu, albo radzi, by każdy posiłek zaczynać od najzdrowszej rzeczy na talerzu. Całość jest przejrzysta, porady i wiedza konkretna i prosta w przekazie. Ważne jest w tej piblikacji to, że Tom Rath bazuje na swoich doswiadczeniach, często pokazując jakie popełniał błędy i w jaki sposób modyfikował swoje życie wprowadzając zdrowe nawyki. 

"Wybory się liczą. Możesz dzisiaj podjąć decyzje, które jutro dadzą ci więcej energii. Właściwe wybory dokonane na przestrzeni czasu w ogromnym stopniu zwiększą twoje szanse na długie i zdrowe życie."

Książkę można kupić w sklepie: 


Wydanie I
Rok Wydania: 2014
Format: 14,5 x 20,5 cm
Oprawa Miękka
Redakcja: Irena Kłoskowska
Tłumaczenie: Anna Majka
Wydawnictwo Vital
Tytuł oryginału:Eat Move Sleep: How Small Choices Lead to Big Changes 

2 komentarze:

  1. Ja za krótko śpię, zdecydowanie. I muszę coś z tym zrobić. Najgorsze jest to, że wieczorem nie chce mi się spać i długo siedzę i czytam, a rano jestem nieprzytomna. Może ten poradnik by mi pomógł :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Być może tak. Autor, dzięki zmianom, utrzymuje swoje zdrowie na określonym poziomie od lat. Są to z pozoru proste zalecenia ale dla wielu trudne do wprowadzenia. Polecam :) Książka podobała mi się ze względu na swoją prostotę przekazu. Nie lubię zbyt skomplikowanych treści ale konkrety. :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą . Będzie mi miło, gdy będą one podpisywanie,chociażby imieniem, gdyż mam wówczas możliwość poznania czytelników:) Anonimowe wpisy o charakterze spamu, będą usuwane. Dziękuję za wizytę i zapraszam ponownie :)