niedziela, 23 października 2016

269.- "Program przywracania równowagi jelitowej"

Doskonałe trawienie, odporność i zdrowe emocje 
Brenda Watson, 
dr Leonard Smith, Jamey Jones

          

„Zdrowie układu pokarmowego jest podstawą dla twojego ogólnego zdrowia.

Otyłość to jeden z najczęstszych problemów wielu osób i przyczyna różnych dolegliwości i chorób. Tryb życia w dzisiejszym świecie nie sprzyja zdrowiu co widać po zwiększającej się ilości pacjentów z różnymi chronicznymi schorzeniami i nadwagą. Leczenie polega głównie na przyjmowaniu leków i stosowaniu diet, bez dociekania źródeł danej przypadłości. Tymczasem autorka książki „Program przywracania równowagi jelitowej” przekonuje, że wystarczy zadbać o jelita, by móc ponownie cieszyć się zdrowiem a przy tym szczupłą sylwetką.

źródło zdjęcia: brendawatson.com
Brenda Watson jest bestsellerową autorką New York Timesa i dyplomowaną konsultantką dietetyczną. Od ponad 20 lat pomaga ludziom powrócić do zdrowia i szczupłej sylwetki poprzez usprawnienie działania układu pokarmowego. Popularyzuje zdrowy styl życia w mediach i w swoich publikacjach. Książka powstała przy współpracy r Leonard Smith i Jamey Jones. Dr Leonard Smith, jest specjalistą chirurgii ogólnej, żołądkowej i naczyniowej. Prywatnie – przyjaciel autorki i mentor, na którego zawsze może liczyć. Jamey Jones jest współautorką kilku publikacji o zdrowiu. Ma wykształcenie botaniczne i żywieniowe. Pomogła autorce w przelaniu wiedzy na papier. 

Brenda jest przekonana, że sekret w dążeniu do utraty wagi tkwi właśnie w układzie pokarmowym, który ona nazywa „czynnikiem jelitowym”. Swoją wiedzę oparła na badaniach naukowych i własnym doświadczeniu.

W swojej publikacji przede wszystkim wykazuje zależność występowania bakterii w jelitach a przyrostem masy ciała, wyjaśnia funkcjonowanie układu pokarmowego, wyjaśnia przyczyny powstawania nierównowagi jelitowej i podpowiada jak przywrócić właściwy ekosystem bakteryjny. Poznajemy związek między przyjmowaniem antybiotyków, stresu, toksyn z nadwagą, rodzaje bakterii, zalety błonnika, probiotyków, zdrowych tłuszczów, źródła takich chorób jak ciche zapalenie, choroby układu trawiennego, zaparcia, zespół jelita drażliwego, przerost Candidy, refluks, zgaga i biegunka. Dowiadujemy się prawdy o jogurtach, węglowodanach, glutenie, białku i suplementach diety.

amazon.com
W naszym organiźmie znajduje się biliony różnych bakterii, zarówno tych pożytecznych jak i tych dla nas szkodliwych. Podstawą zdrowia jest utrzymanie równowagi bakteryjnej, którą możemy osiągnąć poprzez odpowiednią dietę. Gdy liczba bakterii w przewodzie pokarmowym zostanie zachwiana, może pojawiać się zmęczenie i choroby przewlekłe takie jak zespół jelita drażliwego, ciągłe zmęczenie, złe samopoczucie czy otyłość . Równoważąc ilość drobnoustrojów zdołamy osiągnąć swoją idealną wagę, poprawić trawienie i podnieść poziom odporności. Ważne, by dokarmiać pożyteczne mikroby na tyle skutecznie, by mogły poradzić sobie z pojawiającymi się zagrożeniami ze strony złych drobnoustrojów. Możemy to osiągnąć przez odpowiednie odżywianie, dlatego autorka opracowała 14 – dniowy program odżywiania, który nazwała „Dietą na Chudy Brzuch.” Zawiera on dwie fazy: 
  1. faza szczuplenia
  2. faza utrzymania szczupłości.
Podstawą programu jest ograniczenie cukru, spożywanie zdrowych tłuszczów, białek i żywych pokarmów czyli probiotyków. Dieta zawiera dużą ilość warzyw i owoców lecz nie jest to propozycja dla wegetarian, gdyż w jadłospisie są dania zawierające mięso. Autorka dokładnie omawia zasady stosowania diety, omawia każdy jej etap i przedstawia własną metodę, którą nazwała „Łyżeczkowe liczydło” pozwalającą wyliczyć prawdziwą zawartość cukru w pokarmach, zwłaszcza tego ukrytego. Wymienia produkty, które powinniśmy spożywać a których unikać, narzędzia pomocne w przygotowywaniu posiłków i ich przechowywaniu oraz cztery główne suplementy tzw. Formułę H.O.P.E. czyli:
  • H – wysoki poziom błonnika
  • O – Omega – 3
  • P – Probiotyki
  • E – Enzymy
Omawia każdy z nich dokładniej, wymieniając korzyści z ich spożywania, dawkowanie i ich rolę dla naszego organizmu. Udziela wielu porad i wskazówek pomagających we właściwym stosowaniu programu, by efekt był zadowalający. Doradza jak odżywiać się poza domem, w jaki sposób wybierać produkty w sklepach, stosować zamienniki dla niezdrowych przekąsek czy walczyć z pokusami żywieniowymi., ćwiczyć i radzić sobie ze stresem. Dopełnieniem są przepisy kulinarne i plan posiłków rozpisany na dwa tygodnie. Są wśród nich propozycje dań na śniadania, obiady, kolacje, przekąsek, deserów, zielonych napojów i koktajli. Przy każdym z nich została zamieszczona informacja dotycząca zawartości cukru, czas przygotowania i ilość porcji. 

Książka została opracowana przejrzyście, napisana jasno i zrozumiale. W jej skład wchodzi 14 rozdziałów, z których pierwszych sześć to teoria ale podana w bardzo przystępny i konkretny sposób, bez długich naukowych opisów czy terminologii. Kolejne rozdziały są poświęcone szczegółom Diety na Chudy Brzuch, z których możemy poznać jej zasady i zalecenia. Uzupełnieniem są nauki o jelitach dr Leonarda Smitha oraz historie 10 osób, z którymi Brenda współpracowała podczas pisania książki i zbierania materiałów. Opowiadają oni o swoich problemach i zmianach jakie zaszły po zastosowaniu programu dla odnowy jelit.

„Doprowadzając jelita do równowagi, na nowo budujesz swoje zdrowie, tworząc dla niego silne podwaliny.”

Diet odchudzających jest ogromna różnorodność lecz żadna z nich nie zapewni trwałego rezultatu, jeśli nie zadbamy o jelita. Okazuje się, że szczupła sylwetka nie jest zależna od ilości spożywanych kalorii i tłuszczów, lecz od poziomu bakterii w naszym organizmie. Wystarczy zadbać, by były one w równowadze a będziemy mogli cieszyć się dobrym zdrowiem, pozbędziemy się nadwagi i wielu chorób układu trawiennego, które nie pozwalają normalnie funkcjonować. Przykłady zaprezentowane w książce pokazują, że droga do zdrowia prowadzi przez jelita i zapewnienie równowagi bakteryjnej.

Książkę można kupić w sklepie:


Wydanie: I
Rok wydania polskiego: 2016
Rok wydania angielskiego: 2014
Wymiary:14,5 x 20,5 cm
Ilość stron 400 
Redakcja: Natalia Paszko
Tłumaczenie: Łukasz Głowacki
Projekt okładki: Aleksandra Lipińska
Skład: Aleksandra Lipińska
Korekta: Ewa Korsak
Tytuł oryginału: The Skinny Gut Diet: Balance Your Digestive System for Permanent Weight Loss

4 komentarze:

  1. Na pewno dużo ciekawego bym się dowiedziała z tej książki o własnym organizmie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka w sam raz dla mojej mamy, która ma problemy z jelitami. Już spisuję tytuł i przekażę jej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jest to książka nawet dla tych, którzy nie mają takich problemów, gdyż będą wiedzieć jak dbać o swój organizm. :)

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą . Będzie mi miło, gdy będą one podpisywanie,chociażby imieniem, gdyż mam wówczas możliwość poznania czytelników:) Anonimowe wpisy o charakterze spamu, będą usuwane. Dziękuję za wizytę i zapraszam ponownie :)