poniedziałek, 20 lutego 2017

317. - "Yin Joga"

Najspokojniejszy trening świata
Bernie Clark

          

„Nie używamy ciała, by przyjąć pozycję, używamy pozycji, by dotrzeć do ciała.”

Joga jest wewnętrzną praktyką mającą na celu budowanie naszej świadomości, wsłuchania się w siebie i osiągnięcia spokoju oraz harmonii wewnętrznej. Przybywa osób ćwiczących jogę lecz często zwracają oni uwagę na prawidłowe wykonanie poszczególnych pozycji ciała, uważając, że to jest najistotniejszą kwestią w tej praktyce lecz budowanie świadomości, spojrzenie w głąb siebie i wprowadzenie harmonii do naszego życia. Istnieje wiele odmian jogi i każdy może dobrać ją do swoich potrzeb. Jedną z mniej znanych jest spokojna odmiana tej praktyki, która została opisana w książce pt.: „Yin Joga” 

źródło: amazon.com
Bernie Clark od ponad trzydziestu lat bada ścieżkę medytacji i naucza jogi i medytacji od 1998 roku. Od dzieciństwa miał zamiłowanie do nauki, zdrowia, sportu i duchowości. Nauki pobierał u Sarah Powers, która napisała przedmowę do jego książki. Łączą ich przyjacielskie relacje do dziś. Ma stopień naukowy zdobyty na Uniwersytecie Waterloo. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli jogi kilka razy w roku i łączy zainteresowanie jogą z naukowym podejściem. Stworzył stronę yinyoga.com. Jego warsztaty i książki pomogły wielu osobom poszerzyć zrozumienie zdrowia, życia i źródła prawdziwej radości. 

Po sukcesie swojej poprzedniej książki pt.: „ Yin Sight: A Journey into the Philosophy and Pracitce og Yin Yoga” otrzymał wiele e - maili z pochwałami i potwierdzeniami skuteczności yin jogi. Wiele osób zadawało liczne pytania, chcąc poszerzyć swoją wiedzę i dowiedzieć się jak wykonywać poszczególne pozycje yin jogi, jak bezpiecznie ją zakończyć i praktykować dla górnych części ciała oraz w wyjątkowych sytuacjach. Powstała koncepcja książki, która w założeniu ma być praktycznym przewodnikiem skupiającym się na filozofii i ewolucji jogi oraz korzyściach płynących z ćwiczeń.

okładka oryginału
źródło: amazon.com
W filozofii chińskiej istnieją wzorce, które określają nasze życie i pomagają utrzymać równowagę między przeciwnymi elementami. Starożytni Chińczycy wyszczególnili dwa aspekty naszego istnienia i Wszechświata: Yin i Yang, które odzwierciedlone są w znanym symbolu, który zdobi też okładkę książki. Jedna siła nie istnieje bez drugiej, uzupełniają się wzajemnie a jednocześnie są swoimi przeciwieństwami. Element yin odnosi się do zacienionej strony wzgórza, zimna, wody, elementu żeńskiego, natomiast element yang określa stronę słoneczną, ciepło, ogień, element męski. Podobnie jest w praktyce jogi. Istnieje yin joga i yang joga. 

Yin jest statyczne, spokojne, bardziej subtelne i takie cechy ma także yin joga. To cichy aspekt jogi, który pomaga osiągnąć wewnętrzną równowagę między ciałem, emocjami i umysłem. Jest przeciwieństwem yang jogi, wprowadza harmonię, odpręża, wycisza. Ma ścisłe związki z hatha jogą, która sięga swoimi korzeniami około tysiąca lat wstecz. 

Hatha joga została stworzona w celu wzmacniania ciała i przygotowania do innych form jogi. Obecnie praktykuje się ją w celach zdrowotnych i dobrego samopoczucia. Ma wiele odgałęzień, wśród których jednymi z najstarszymi są ashtanga joga, iyengar joga i sivananda joga. W swoich początkach koncentrowała się na aktywności mięśni i zaliczana była do praktyki yang oraz na łagodniejsze formy ćwiczeń, które oddziaływały na głębsze tkanki naszego ciała jako praktyki yin. Ten drugi aspekt hatha jogi pojawia się w niektórych odmianach jogi i jest pomijana w jej współczesnych stylach.

Yin joga jest łagodna, plastyczna i odżywcza. Łączy wpływy jogi hinduskiej z chińskimi praktykami taoistycznymi oraz z zachodnią nauką, w celu doskonalenia zdrowia na wielu poziomach. Jest idealna dla osób z kontuzjami, bólami kolan, ramion czy szyi. Koncentruje się na stawach, ścięgnach, więzadłach, głębszych sieciach powięzi oraz tkance łącznej. Jej asany oddziałują na obszarze dolnej części ciała a konkretnie od kolan do pępka. Pomaga w problemach z biodrami, kręgosłupem, kolanami i stawami. Pomocna jest także w szczególnych sytuacjach takich jak: ciąża, poród i problemy z płodnością. Autor opisuje każdą z tych zagadnień w osobnych rozdziałach pokazując w jaki sposób można sobie w określonych przypadkach. Wymienia i omawia korzyści fizyczne, energetyczne oraz dla serca i umysłu.

„Naszym celem w życiu nie jest bycie doskonałym:
naszym celem jest bycie jednością.”

Bernie Clark przekazuje swoje doświadczenie przekonując do codziennego wykonywania ćwiczeń. Przedstawia zalety yin jogi, jej filozofię, teorię yin - yang, genezę powstania jogi, pięć głównych systemów w taoizmie, współczesnych nauczycieli yin jogi i zasady wykonywania prezentowanych ćwiczeń.

Istotny w poradniku jest rozdział trzeci, w którym zostały opisane 26 asany opatrzone zdjęciem i szerokim komentarzem. Każde ćwiczenie składa się z dwóch części: obciążenia ciała i pozwalanie mu na odpoczynek. Nazwy poszczególnych pozycji są uniwersalne i najpowszechniej używane. Przy każdym ćwiczeniu wymienione zostały korzyści, przeciwwskazania, wchodzenie w pozycję, alternatywy i opcje, wychodzenie z pozycji, pozycje przeciwne, meridiany, organy, stawy, na które dana asana wpływa, rekomendowany czas wykonania, podobne asany yang oraz uwagi z poradami i dodatkowymi wskazówkami.


Dróg prowadzących do utrzymania zdrowia, witalności i długiego życia jest bardzo wiele. Jedną z nich jest yin joga, której celem jest wspomaganie w różnych sytuacjach. Wykorzystuje się w niej elementy akupresury, prostą świadomość i kierowane oddychanie. Jej praktykowanie nie wymaga wyjątkowej przestrzeni czy dodatkowych sprzętów. Wystarczy niewielka przestrzeń, by móc wykonywać proponowane ćwiczenia. Można ją wykonywać nawet podczas innych czynności takie jak rozmowa przez telefon, czytanie książki, oglądanie telewizji czy pijąc kawę. Jej asany można dostosować do indywidualnych predyspozycji, dlatego każdy może ją praktykować bez względu na wiek, wagę, stan zdrowia, wykonywany zawód czy zaawansowanie w technikach jogi. Dzięki niej poczujemy się bardziej zrelaksowani, wyciszeni, odstresowani a do tego wzrośnie nasza energia, usprawnimy nasze tkanki, poprawimy swoje samopoczucie a poprzez regularne nawyki utrzymamy zdrowie na właściwym poziomie. 

Książkę można kupić w sklepie:

Wydanie: I
Rok wydania polskiego: 2016
Rok wydania angielskiego: 2015
Wymiary: 14,5 x 20,5 cm
Ilość stron: 420
Oprawa: Miękka
Redakcja: Irena Kloskowska
Skład: Tomasz Piłasiewicz
Projekt okładki: Aleksandra Lipińska
Tłumaczenie: Barbara Mińska
Tytuł oryginału: The Complete Guide to Yin Yoga: The Philosophy and Practice of Yin Yoga

2 komentarze:

  1. Ostatnio zaczęłam ćwiczyć jogę, ale przyznam, że jeszcze nie przeczytałam żadnej książki na ten temat. Chyba czas to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest kilka fajnych książek na ten temat. Na moim blogu opisałam jeszcze "Jogę czakralną" i "Hatha Jogę"

      Usuń

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą . Będzie mi miło, gdy będą one podpisywanie,chociażby imieniem, gdyż mam wówczas możliwość poznania czytelników:) Anonimowe wpisy o charakterze spamu, będą usuwane. Dziękuję za wizytę i zapraszam ponownie :)