wtorek, 25 lutego 2020

560. - "Śpij, jedz i ruszaj się"


Śpij, jedz i ruszaj się 
zgodnie ze swoim rytmem okołodobowym
Satchin Panda

Wydanie: I
Premiera polska: 15 stycznia 2020
Rok wydania zagranicznego: 2018
Format: 143 x 204 mm
Liczba stron: 368
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Tytuł oryginalny: The circadian code
Tłumaczenie: Zuzanna Jakubowska-Vorbrich
Wydawnictwo: Feeria
Redaktor prowadzący: Katarzyna Nawrocka
Redakcja: Elżbieta Meissner/ Agencja Wydawnicza Synergy
Redakcja naukowa: dr hab. n. med. Iwona Świątkiewicz
Korekta: Maria Zalasa
Projekt okładki i stron tytułowych: Joanna Wasilewska/Katakanasta
Skład: Norbert Młyńczak
Druk: Drukarnia im. A. Półtawskiego

„Nasze ciało jest tak zaprogramowane, by codziennie realizować różne procesy w określonych cyklach.“

Zaczynając dzień dostosowujemy jego przebieg do naszych zadań, godzin pracy, nauki czy zaplanowanych spotkań. Często siedzimy do późnych godzin nocnych, nadrabiając zaległości. To sprawia, że jesteśmy zmęczeni, zestresowani i w efekcie zapadamy na różne choroby. Autor książki pt.: „Śpij, jedz i ruszaj się zgodnie ze swoim rytmem okołodobowym“, że przyczyną naszych dolegliwości jest zaburzony nasz naturalny rytm biologiczny, któremu podlegają zarówno zwierzęta, rośliny ale i ludzie.

źr. zdjęcia: lubimyczytac.pl
Dr Satchin Panda jest wiodącym ekspertem w dziedzinie badań rytmu dobowego. To profesor w Salk Institute i członek-założyciel Center for Circadian Biology na University of California w San Diego. Dr Panda jest naukowcem Pew i laureatem nagrody Julie Martin Mid-Career Award w dziedzinie badań nad starzeniem się.

Książka dr Pandy to ogromna wiedza pomagająca zagospodarować dzień dostosowując go do naturalnego rytmu natury. Taki styl życia niesie korzyści dla każdego, bez względu na wiek, stanu społecznego czy wykonywaną pracę. Podpowiada kiedy jest odpowiednia pora na jedzenie, ćwiczenia, pracę a kiedy na odpoczynek. Ogromną część materiału poświęcił komfortowi snu, gdyż uważa, że jest to jeden z ważniejszych elementów naszego życia. Podkreśla, że jest to książka doradzająca jak zapobiegać chorobom ale też pomagająca ułożyć sobie życie w lepszy sposób.

Materiał został podzielony na trzy części, z których każda ma osobne rozdziały poświęcone różnym zagadnieniom dotyczące tytułowego tematu poradnika. Jego zaletą jest przystępny sposób przekazywania wiedzy, mimo że został napisany przez naukowca. Całość jest bardzo przejrzysta, uzupełniona rysunkami, tabelkami i wykresami, które ułatwiają przyswojenie poznanych informacji.

Część pierwsza omawia podstawy rytmu okołodobowego. Poznajemy sposób działania zegarów biologicznych naszego ciała oraz przyglądamy się własnemu rozkładowi dnia. W tym celu autor zamieścił test, która ma pomóc zrozumieć co powinniśmy zmienić w swoich zwyczajach, by wypełnić czas w odpowiedni sposób.

Część druga doradza jak najlepiej zorganizować dzień, by wykorzystać jak najlepiej nasze wewnętrzne rytmy. Uczymy się kiedy powinniśmy jeść, pić, być aktywnym a kiedy poddać się relaksowi. Dr. Panda uważa, że większość dolegliwości i schorzeń wywołane są przez zaburzony zegar biologiczny, dlatego proponuje swój autorski model żywieniowy nazwany w skrócie metodą TRE od. ang. time restricted eating. 

W części trzeciej zostały opisane schorzenia i ich związki z naszym wewnętrznym rytmem. Autor omawia choroby o różnym nasileniu, od nowotworów do cukrzycy i otyłości. Doradza jakie zmiany wprowadzić, by zmniejszyć powrócić do zdrowia.

„Zegary różnych narządów działają niczym orkiestra“.


Satchin Panda nazywa nas wszystkich pracownikami zmianowymi, gdyż każdy ma za sobą okresy czasu, gdy musiał zarwać noc z różnych powodów, co wybiło nas z rytmu biologicznego. Badania wykazały, że kilka dni niewyspania może spowodować zmiany w naszych preferencjach żywieniowych, co ma negatywne skutki na nasze zdrowie. Ciągłe zakłócenia zegara okołodobowego może wywoływać dyskomfort. Tymczasem każda funkcja ma swoją odpowiednią porę w ciągu 24 godzin. Zostało udowodnione, że ludzie pracujący na nocną zmianę częściej chorują niż pracownicy dzienni. Dokuczają im dolegliwości żołądkowo - jelitowe, otyłość, cukrzyca, choroby sercowo -naczyniowe i inne.

Przedstawione zagadnienia są oparte na badaniach naukowych, które autor prowadził ze swoimi kolegami przez ponad 20 lat w dziedzinie biologii okołodobowej. Zadaniem niniejszego opracowania jest dostarczenie nam narzędzi pomagających zoptymalizować nasz własny zegar biologiczny.

Życie wymusza określone działania w przeznaczonym do tego czasie a my nie potrafimy dostosować się do naszego zegara biologicznego. Autor pokazuje, że jeżeli odpowiednio zaplanujemy swoje codzienne czynności, wprowadzając niewielkie zmiany do swojego stylu życia, wówczas przywrócimy naturalny rytm naszemu organizmowi. 

Książkę przeczytałam dzięki wydawnictwu Feeria


4 komentarze:

Bardzo dziękuję za każdą wizytę i komentarz. Komentarze bardzo mnie cieszą . Będzie mi miło, gdy będą one podpisywanie,chociażby imieniem, gdyż mam wówczas możliwość poznania czytelników:) Wpisy o charakterze spamu oraz reklamami firm lub produktów będą usuwane.